pj-front-3

dr Przemysław Jóskowiak

Dyrektor generalny w EECOM - European Institute for E-commerce
Sprzedaż w sieci czy też po prostu prezencja w sieci musi bazować na skutecznym systemie promocji kierującym użytkowników na naszą stronę. Duże znaczenie mają tutaj kampanie promocyjne, które mogą być realizowane w różnych miejscach.

Jeśli chcemy skutecznie sprzedawać w sieci lub dotrzeć do naszego odbiorcy z odpowiednim przekazem, musimy realizować szereg działań marketingowo-promocyjnych. W praktyce chodzi o to, aby na bieżąco komunikować to, że nasz biznes istnieje, jaką mamy ofertę, czym ona się różni od oferty konkurencji, oraz ściągać tym samym odpowiednich użytkowników na strony naszej prezencji. Bez konsekwentnych i stałych inwestycji w kampanie promocyjne możemy długo czekać, aż i czy w ogóle zostaniemy zauważeni. Czasy „bezpłatnych” metod promocji już dawno minęły i realnie zawsze wiązały się z jakimś kosztem.

Do realizacji współczesnej sprzedaży e-commerce budujemy w miarę możliwości jak najbardziej zautomatyzowany system e-commerce, który będzie naszym głównym narzędziem generowania przychodów przez 24 godziny na dobę. Za pośrednictwem takiej infrastruktury dokonujemy sprzedaży bezpośredniej w ramach naszych stron produktowych (strony z ofertą) oraz sprzedaży pośredniej (wizerunkowej) w ramach naszych stron contentowych. Kluczowe znaczenie ma tutaj odpowiednie współdziałanie obu struktur naszej prezencji – struktury podstawowej i uzupełniającej. Widzimy to oczywiście na co dzień, odwiedzając strony różnych sklepów internetowych (i nie tylko), gdzie poza produktami znajdujemy różnego rodzaju strony inspiracyjne, które wcześniej czy później i tak kierują nas znowu na konkretne kategorie sprzedawanych produktów. Content marketing to niewątpliwie fundamentalne narzędzie wspierające całą sprzedaż e-commerce. 

Naturalnie świetnie funkcjonujący system e-commerce będzie bezużyteczny, jeśli nie będzie odwiedzany przez użytkowników sieci i zarazem potencjalnych klientów. Tutaj bez wątpienia należy sobie uzmysłowić fakt, że nikt samodzielnie nie trafi na naszą stronę i nikt nie będzie nas prosił o to, abyśmy mu coś sprzedali. Jest dokładnie na odwrót. To my musimy zachęcać potencjalnych klientów do zapoznania się z naszą ofertę oraz przekonywać, że jest ona atrakcyjniejsza od tej, którą oferuje konkurencja. Temu mają służyć właśnie działania marketingowo-promocyjne realizowane w ramach systemu promocji, który jest kluczowym podsystemem naszego systemu e-commerce.

System promocji określa wszelkie mechanizmy związane z budowaniem świadomości marki oraz pozyskiwaniem użytkowników odwiedzających nasze strony. Realizacja płatnych kampanii promocyjnych ma tutaj ogromne znaczenie, stąd trzeba oczywiście wiedzieć, gdzie można lub warto umieszczać swoje przekazy reklamowe w sieci. Wszystko zależy oczywiście od tego, jakie są uwarunkowania naszych działań promocyjnych, czyli jaką mamy ofertę, do kogo jest skierowana, jakie mamy możliwości budżetowe itd.

O kolejnych tekstach poinformujemy Cię mailem. Wystarczy, że zostawisz nam swój adres e-mail.

Rodzaje kampanii promocyjnych

Kampania promocyjna to czasowo ograniczona akcja informacyjna (nie zawsze musi być to rzeczywista oferta promocyjna) skierowana do zdefiniowanej grupy odbiorców. Zwykle chcemy tutaj osiągnąć konkretny cel marketingowo-promocyjny, np. zwiększyć zainteresowanie naszą marką lub zachęcić odbiorców do wykonania konkretnej czynności na naszych stronach.

Kampanie promocyjne mogą mieć charakter:

  1. pierwotny i kierować przekaz do odbiorców, którzy po raz pierwszy mają styczność z naszą marką (są to te najbardziej typowe kampanie, kiedy chcemy np. pozyskać adres e-mail lub sprzedaż)

  2. wtórny i ponownie angażować odbiorców, którzy np. już zaufali naszej marce (przykładem mogą być tutaj odbiorcy naszego newslettera).

Kampanie promocyjne możemy także podzielić ze względu na sposób ich realizacji, czyli na:

  1. kampanie w systemach samoobsługowych, kiedy sami projektujemy kampanię i samodzielnie konfigurujemy jej parametry w popularnych kanałach promocji

  2. kampanie przy wsparciu profesjonalnego partnera, kiedy opłacamy zewnętrzną firmę, aby w naszym imieniu realizowała działania promocyjne.

Różnica pomiędzy kampaniami samodzielnymi a partnerskim sprowadza się oczywiście do budżetu jak również do wykorzystywanych narzędzi. Dzięki rozwojowi technologii do dyspozycji mamy obecnie bardzo dużo rozwiązań samoobsługowych, które pozwalają nam szybko wystartować z kampanią promocyjną bez konieczności angażowania dodatkowego pośrednika. Takim rozwiązaniami są naturalnie wszystkie popularne miejsca reklamowe (kanały promocyjne) jak wyszukiwarka Google, Facebook, Instagram itd.

5
Rated 5 out of 5
5 z 5 gwiazdek (na podstawie 20 opinii)

Kampania promocyjna w sieci - Kurs otwarty

Kurs poprowadzi Cię krok po kroku przez kolejne etapy uruchomienia promocji w sieci w postaci kampanii promocyjnej. Otrzymasz dostęp do 8 modułów tematycznych praktycznej wiedzy, instrukcji, przykładów i rozwiązań dla realizacji działań promocyjnych w sieci dla 3 najbardziej popularnych e-produktów w sieci.

8 modułów tematycznych

84 lekcji treściowych

78 prezentacji wideo

Bezpośrednie wparcie autora

Kanały promocyjne

Kanały promocyjne to właśnie miejsca, w których możemy umieścić nasze przekazy reklamowe, tj. nasze kreacje tekstowe, graficzne, wideo itp. Znajdują się one w ramach zewnętrznych serwisów partnerskich, którym płacimy za udostępnienie nam powierzchni reklamowej. Rozliczenia bazują tutaj głównie na liczbie kliknięć (CPC) lub osłon (CPM) i jest to przykład klasycznego display marketingu bazującego na zwykłych wyświetleniach reklamy bez gwarancji konwersji, np. w postaci pozyskanych adresów e-mail lub sprzedanych produktów.

Popularne kanały promocyjne to oczywiście miejsca, w których chętnie gromadzą się użytkownicy i nasi potencjalni klienci. Im większa liczba użytkowników, tym większa atrakcyjność reklamowa, i właśnie na tym bazuje główny model biznesowy takich miejsc jak Google, Facebook, Instagram, Twitter itd. Są to nasi podstawowi partnerzy przy chęci dotarcia z odpowiednim przekazem reklamowym do odpowiedniej grupy odbiorców.

Każdy, kto chce się zareklamować w sieci, ma do wyboru szereg kanałów promocyjnych dostępnych w modelu samoobsługowym, czyli niemalże od ręki i bez większych formalności jesteśmy w stanie uruchomić naszą pierwszą kampanię promocyjną.

Najważniejsze są tutaj, także ze względu na możliwość dostępu do dużej liczby odbiorców:

  1. Google sieć wyszukiwania

  2. Google sieć displayowa

  3. Facebook + Instagram

  4. LinkedIn

Google sieć wyszukiwania

Google oferuje nam w ramach jednego konta Google Ads dostęp do wielu produktów reklamowych, w tym oczywiście do możliwości dodawania tzw. linków sponsorowanych do naturalnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu możemy o wiele szybciej znaleźć się w miejscu odwiedzanym przez użytkowników, którzy mogą być zainteresowani naszą ofertą. Wszystko sprowadza się do reklamowania się na odpowiednie słowa kluczowe tak, aby nasz przekaz był dopasowany do tego, co jest aktualnie wyszukiwane.

Obraz 1 / Przykład reklamy Google / Źródło: google.com

Google sieć displayowa

Sieć displayowa Google działa inaczej niże mechanizm wyszukiwarki, bowiem reklama pojawia się nie w momencie, kiedy użytkownicy wykonują czynność wyszukiwania, a kiedy wchodzą w interakcję ze stroną (serwisem, portalem itp.), która tematycznie jest powiązana z naszą ofertą. Jest to reklama najbardziej klasyczna, która się wyświetla w chwili przeglądania zawartości danej strony.

Obraz 2 / Przykład reklamy Google / Źródło: onet.pl

Facebook + Instagram

Serwisy społecznościowe Facebook, Instagram i podobne są przykładem społeczności zamkniętych, które oferują możliwość dotarcia z przekazem do bardziej precyzyjnie zdefiniowanej grupie odbiorców. Dzieje się tak, ponieważ reklamy są kierowane do użytkowników zarejestrowanych, których zachowania w ramach danego serwisu są odpowiednio klasyfikowane. Od strony technicznej mechanizm jest podobny do sieci displayowej Google, czyli i tutaj reklamy się wyświetlają w momencie przeglądania swojego strumienia aktualności.

Obraz 3 / Przykład reklamy Facebook / Źródło: facebook.com

LinkedIn

Serwis zawodowy LinkedIn działa jak serwisy społecznościowe i oferuje o wiele bardziej konkretne narzędzia targetowania, czyli inaczej kryteria dotarcia do odpowiednich odbiorców. Jest to również przykład serwisu display marketingowego, czyli płacimy za wyświetlenia i kliknięcia naszej reklamy, która pojawia się w aktualnościach konta użytkownika.

Obraz 4 / Przykład reklamy LinkedIn / Źródło: linkedin.com

Wszystkie powyższe kanały promocyjne dają nam możliwość samodzielnego uruchomienia kampanii promocyjnej bez konieczności angażowania profesjonalnego partnera, np. agencji reklamowej. Jest tak ze względu na dostępność intuicyjnych kreatorów (menedżerów) reklam, które krok po kroku prowadzą nas przez kolejne etapy konfiguracji kampanii. Dodatkowo twórcy tych narzędzi oferują nam wsparcie w postaci rozbudowanych poradników.

Naturalnie każda kampania musi być odpowiednio przygotowania i każdy kanał promocyjny ma swoją specyfikę, z którą trzeba się zapoznać, jednak od strony funkcjonalnej narzędzia te służą wszystkim, którzy chcieliby się zareklamować w sieci w sposób szybki i w miarę prosty. Do tego zostały stworzone.

Podsumowanie

System promocji to wszystkie działania kierujące naszych potencjalnych odbiorców i klientów na strony naszej prezencji w sieci. Jest to naturalnie kluczowy podsystem naszego systemu e-commerce, który ma zainicjować cały proces sprzedaży bezpośredniej (produkty) i pośredniej (wizerunek). W ramach systemu promocji najbardziej istotną rolę odgrywają płatne kampanie promocyjne, które dają szansę na szybkie zainteresowanie odbiorców naszą ofertą. Na dzień dzisiejszy uruchomienie kampanii promocyjnej jest sprawą prostszą niż jeszcze kilka lat temu, bowiem mocno rozwinęły się mechanizmy samodzielnego reklamowania się. Każdy biznes ma zatem wiele miejsc, w których może się samodzielnie zareklamować. Naturalnie wybierać należy te kanały promocyjne, które oferują największą szansę dotarcia do tych najbardziej odpowiednich odbiorców.

O autorze publikacji

dr Przemysław Jóskowiak

Dyrektor generalny w EECOM - European Institute for E-commerce

Założyciel EECOM (European Institute for E-commerce), właściciel Stratego24, praktyk z wieloletnim doświadczeniem, autor kursów know-how “E-biznes w praktyce”, “E-marketing w praktyce”, “Business & Management”, “E-commerce w praktyce”, “Kampania promocyjna w sieci”, “Social media w e-commerce”, “WordPress w e-commerce” oraz podręczników know-how dla firm i biznesów o budowie profesjonalnej prezencji w sieci, wykładowca UW i UO UW, ekspert Inkubatora UW

Inne publikacje

Gdzie można się zareklamować w sieci?

18 Maj 2021

Sprzedaż w sieci musi bazować na skutecznym systemie promocji kierującym użytkowników na...

Czytaj więcej

Jak pozycjonować swoją markę w sieci?

30 Kwi 2021

Z artykułu dowiesz się, jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie marki w sieci...

Czytaj więcej

Jak wykorzystać WordPress w e-commerce w kilku krokach?

30 Kwi 2021

Dowiedz się, jak w kilku krokach możesz wykorzystać WordPress do uruchomienia sprzedaży...

Czytaj więcej