
Katalog kompetencji cyfrowych
Kariera zawodowa i własna działalność biznesowa
Praca i prowadzenie biznesu w świecie cyfrowym to 3 obszary kompetencji:

Kompetencje sprzedażowe

Kompetencje marketingowe

Kompetencje techniczne
Co to są
kompetencje
cyfrowe?
Kompetencje cyfrowe to umiejętności poruszania się w świecie wirtualnym (cyfrowym). Kompetencje te dotyczą wszystkich użytkowników sieci, jednak przede wszystkim tych, którzy wykorzystują sieć zawodowo lub w ramach swojej własnej działalności biznesowej.
Na współczesnym rynku pracy jest ogromne zapotrzebowanie na tego typu umiejętności. Kompetencje cyfrowe decydują także o przewagach konkurencyjnych w biznesie.
W Unii Europejskiej lata 2021-2030 ogłoszono cyfrową dekadą Europy. Ogromny nacisk kładzie się na wykształcenie kompetencji cyfrowych.

Kompetencje sprzedażowe
Podstawowe umiejętności związane z uruchomieniem sprzedaży w sieci
- aktualizacja na bieżąco -
-
Wiedza na temat fundamentów działalności e-commerce
-
Znajomość podstawowych pojęć e-commerce (np. model biznesowy, Unikalna Oferta Sprzedaży)
-
Umiejętność zaprojektowania strategii biznesowej
-
Umiejętność wyboru grupy docelowej i produktu do sprzedaży w sieci
-
Wiedza na temat dostępnych infrastruktur do sprzedaży w sieci (systemy sprzedaży)
-
Umiejętność wyboru odpowiedniego rozwiązania technicznego, np. rozwiązania SaaS
-
Umiejętność wdrożenia systemu sprzedaży, np. sklepu internetowego
-
Umiejętność zaprojektowania struktury podstawowej (sprzedaż bezpośrednia) i uzupełniającej (sprzedaż pośredniej) w ramach systemu sprzedaży
-
Wiedza na temat zasad budowy współczesnego systemu e-commerce
-
Wiedza na temat dostępnych partnerów do budowy systemu e-commerce
-
Umiejętność wyboru odpowiedniego partnera, np. do realizacji płatności online
-
Wiedza na temat zasad pozycjowania strategicznego w sieci (SEO)
-
Wiedza na temat formalno-prawnych wymogów sprzedaży w sieci

Kompetencje marketingowe
Podstawowe umiejętności związane z realizacją działań marketingowo-promocyjnych
- aktualizacja na bieżąco -
-
Wiedza na temat fundamentów działalności marketingowo-promocyjnej
-
Znajomość podstawowych pojęć marketingowych (np. segmentacja rynku, targetowanie)
-
Umiejętność zaprojektowania strategii marketingowej
-
Umiejętność przełożenia strategii marketingowej na potrzeby cyfrowe
-
Umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań rynkowych za pośrednictwem narzędzi cyfrowych
-
Umiejętność targetowania grupy docelowej w sieci
-
Umiejętność optymalizacji prezencji www (sklep internetowy, serwis internetowy) pod podstawowe cele marketingowo-promocyjne (także działania UX)
-
Umiejętność realizacji strategii content marketingowej
-
Wiedza na temat fundamentów pozycjonowania SEO
-
Umiejętność zaprojektowania i realizacji kampanii promocyjnej w sieci
-
Umiejętność budowy strony lądowania pod kampanią promocyjną
-
Umiejętność realizacji działań social media
-
Umiejętność realizacji działań e-mail marketingowych
-
Umiejętność analizy wyników działań marketingowo-promocyjnych
-
Wiedza na temat dostępnych narzędzi do realizacji działań marketingowo-promocyjnych w sieci (Google Ads, Google Analytics itd.)

Kompetencje techniczne
Podstawowe umiejętności związane z technicznym uruchomieniem prezencji w sieci
- aktualizacja na bieżąco -
-
Wiedza na temat dostępnych narzędzi do uruchomienia sprzedaży w sieci (e-commerce)
-
Umiejętność wyboru odpowiedniej infrastruktury sprzedażowej (rozwiązania SaaS, opensource itd.)
-
Umiejętność wyboru odpowiedniego dostawcy usług hostingowych
-
Umiejętność konfiguracji sklepu internetowego SaaS lub opensource
-
Wiedza na temat dostępnych partnerów do budowy systemu e-commerce, czyli automatyzacji sprzedaży (np. płatności, logistyka)
-
Umiejętność wdrożenia sklepu lub serwisu internetowego (layout + design)
-
Podstawowa wiedza na temat języków programowania
-
Wiedza na temat dostępnych narzędzi do realizacji działań marketingowo-promocyjnych w sieci (Google Ads, Google Analytics itd.)
-
Umiejętność konfiguracji narzędzi do realizacji kampanii promocyjnej w sieci
-
Umiejętność budowy strony lądowania pod kampanię promocyjną