Katalog kompetencji cyfrowych

Kariera zawodowa i własna działalność biznesowa

Praca i prowadzenie biznesu w świecie cyfrowym to 3 obszary kompetencji:

Kompetencje sprzedażowe

Kompetencje marketingowe

Kompetencje techniczne

Co to są
kompetencje
cyfrowe?

Kompetencje cyfrowe to umiejętności poruszania się w świecie wirtualnym (cyfrowym). Kompetencje te dotyczą wszystkich użytkowników sieci, jednak przede wszystkim tych, którzy wykorzystują sieć zawodowo lub w ramach swojej własnej działalności biznesowej.

Na współczesnym rynku pracy jest ogromne zapotrzebowanie na tego typu umiejętności. Kompetencje cyfrowe decydują także o przewagach konkurencyjnych w biznesie.

W Unii Europejskiej lata 2021-2030 ogłoszono cyfrową dekadą Europy. Ogromny nacisk kładzie się na wykształcenie kompetencji cyfrowych.

Kompetencje sprzedażowe

Podstawowe umiejętności związane z uruchomieniem sprzedaży w sieci

- aktualizacja na bieżąco -

  • Wiedza na temat fundamentów działalności e-commerce

  • Znajomość podstawowych pojęć e-commerce (np. model biznesowy, Unikalna Oferta Sprzedaży)

  • Umiejętność zaprojektowania strategii biznesowej

  • Umiejętność wyboru grupy docelowej i produktu do sprzedaży w sieci

  • Wiedza na temat dostępnych infrastruktur do sprzedaży w sieci (systemy sprzedaży)

  • Umiejętność wyboru odpowiedniego rozwiązania technicznego, np. rozwiązania SaaS

  • Umiejętność wdrożenia systemu sprzedaży, np. sklepu internetowego

  • Umiejętność zaprojektowania struktury podstawowej (sprzedaż bezpośrednia) i uzupełniającej (sprzedaż pośredniej) w ramach systemu sprzedaży

  • Wiedza na temat zasad budowy współczesnego systemu e-commerce

  • Wiedza na temat dostępnych partnerów do budowy systemu e-commerce

  • Umiejętność wyboru odpowiedniego partnera, np. do realizacji płatności online

  • Wiedza na temat zasad pozycjowania strategicznego w sieci (SEO)

  • Wiedza na temat formalno-prawnych wymogów sprzedaży w sieci

Kompetencje marketingowe

Podstawowe umiejętności związane z realizacją działań marketingowo-promocyjnych

- aktualizacja na bieżąco -

  • Wiedza na temat fundamentów działalności marketingowo-promocyjnej

  • Znajomość podstawowych pojęć marketingowych (np. segmentacja rynku, targetowanie)

  • Umiejętność zaprojektowania strategii marketingowej

  • Umiejętność przełożenia strategii marketingowej na potrzeby cyfrowe

  • Umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań rynkowych za pośrednictwem narzędzi cyfrowych

  • Umiejętność targetowania grupy docelowej w sieci

  • Umiejętność optymalizacji prezencji www (sklep internetowy, serwis internetowy) pod podstawowe cele marketingowo-promocyjne (także działania UX)

  • Umiejętność realizacji strategii content marketingowej

  • Wiedza na temat fundamentów pozycjonowania SEO

  • Umiejętność zaprojektowania i realizacji kampanii promocyjnej w sieci

  • Umiejętność budowy strony lądowania pod kampanią promocyjną

  • Umiejętność realizacji działań social media

  • Umiejętność realizacji działań e-mail marketingowych

  • Umiejętność analizy wyników działań marketingowo-promocyjnych

  • Wiedza na temat dostępnych narzędzi do realizacji działań marketingowo-promocyjnych w sieci (Google Ads, Google Analytics itd.)

Kompetencje techniczne

Podstawowe umiejętności związane z technicznym uruchomieniem prezencji w sieci

- aktualizacja na bieżąco -

  • Wiedza na temat dostępnych narzędzi do uruchomienia sprzedaży w sieci (e-commerce)

  • Umiejętność wyboru odpowiedniej infrastruktury sprzedażowej (rozwiązania SaaS, opensource itd.)

  • Umiejętność wyboru odpowiedniego dostawcy usług hostingowych

  • Umiejętność konfiguracji sklepu internetowego SaaS lub opensource

  • Wiedza na temat dostępnych partnerów do budowy systemu e-commerce, czyli automatyzacji sprzedaży (np. płatności, logistyka)

  • Umiejętność wdrożenia sklepu lub serwisu internetowego (layout + design)

  • Podstawowa wiedza na temat języków programowania

  • Wiedza na temat dostępnych narzędzi do realizacji działań marketingowo-promocyjnych w sieci (Google Ads, Google Analytics itd.)

  • Umiejętność konfiguracji narzędzi do realizacji kampanii promocyjnej w sieci

  • Umiejętność budowy strony lądowania pod kampanię promocyjną

Katalog kompetencji cyfrowych to wykaz podstawowych umiejętności do pracy w zawodach cyfrowych lub prowadzenia biznesu w świecie cyfrowym. Poszerzenie umiejętności o każdy obszar kompetencji pozwala zwiększyć swoją konkurencyjność zawodową lub biznesową