dr Przemysław Jóskowiak

dr Przemysław Jóskowiak

Dyrektor generalny w EECOM - European Institute for E-commerce

Wybór infrastruktury do założenia / uruchomienia sklepu internetowego to także kwestia kosztów, które musimy lub jesteśmy gotów ponieść.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Z każdym rokiem maleją bariery wejścia na rynek sprzedaży e-commerce, co jest wynikiem coraz to lepszych rozwiązań infrastrukturalnych oferowanych w różnych modelach rozliczeniowych. W praktyce każdy może się dziś pokusić o założenie własnego sklepu internetowego i nie musi to być wydatek rzędu kilku czy kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jakie mamy oczekiwania względem takiej infrastruktury i jak bardzo zależy nam na indywidualizacji.

W artykule “Jak założyć sklep internetowy?” poznaliśmy zasady, na bazie których powinny być tworzone współczesne sklepy internetowe uwzględniające oczekiwania współczesnego rynku e-commerce. Wiemy, że myślenie konstrukcyjne przy wyborze odpowiedniej infrastruktury sprzedażowej powinno być bardziej strategiczne i ukierunkowane na budowę systemu e-commerce w miejsce prostego mechanizmu „koszyk-kasa-konto”. Do wyboru są tutaj rozwiązania infrastrukturalne w modelu SaaS (software as a service), w modelu opensource (otwarty kod źródłowy) oraz autorskie rozwiązania deweloperskie, które różnią się od sobie pod wieloma względami, jednak przede wszystkim kosztowo.

Ponieważ sklepy internetowe tworzone „od zera” mogą się cechować dużym stopniem indywidualizacji i raczej trudno uzasadnić tego typu potrzeby, kiedy rynek oferuje liczne funkcjonalne rozwiązania sklepowe, realne porównanie kosztów może dotyczyć tylko i wyłącznie infrastruktur typu SaaS i opensource.    

Ile kosztuje sklep internetowy w modelu SaaS?

Sklepy internetowe typu SaaS wydają się najprostszym rozwiązaniem rozliczeniowym, bowiem zwykle w ramach jednej stałej ceny otrzymujemy komplet usług i narzędzi do rozpoczęcia sprzedaży towarów fizycznych w sieci. To zapewne jedna z przyczyn, dlaczego leasing infrastruktury sklepowej cieszy się bardzo dużą popularnością (o jej zaletach, ale także słabościach możesz poczytać w artykule „Jak założyć sklep internetowy?”).

Przegląd najbardziej popularnych rozwiązań sklepowych SaaS pokazuje, że zwykle w pakiecie otrzymujemy:

  1. Hosting, czyli przestrzeń dyskową do prowadzenia sklepu internetowego

  2. Infrastrukturę sklepową do realizacji sprzedaży z możliwością dodawania produktów, dostawców, zarządzania zamówieniami, klientami itp.

  3. Techniczne przygotowanie do integracji z różnymi zewnętrznymi partnerami, np. płatności, logistyka, e-mail marketing itp.

  4. Podstawowy szablon do personalizacji układu i wyglądu sklepu lub ewentualnie kilka szablonów do wyboru

  5. Wsparcie techniczne dotyczące sprawności funkcjonowania sklepu

W cenie pakietu nie mamy z reguły domeny, chyba że chcemy skorzystać z domeny platformy SaaS (zwykle mało atrakcyjna), oraz certyfikatu SSL. Płacimy także dodatkowo, jeśli chcemy bardziej zindywidualizowaną szatę graficzną lub jeśli sklep ma być uruchomiony za nas, tj. chcemy skorzystać z usługi dodania pierwszych produktów itp. (oczywiście i tutaj są limity).

W praktyce płatność leasingowa wiąże się przede wszystkim z możliwością korzystania z tej infrastruktury bez praw własności, chyba że zamówiliśmy sobie indywidualny projekt graficzny.

Mimo tego, że rozwiązania sklepowe w modelu SaaS są do siebie mocno zbliżone pod względem funkcjonalności i kompozycji pakietu, istnieją dość spore różnice cenowe, co wiąże się głównie z tym, jaki biznes oferuje tego typu rozwiązanie. Duzi dostawcy potrafią często zaoferować pokaźne rabaty w pierwszym roku leasingu.

Sklep internetowy home.pl

Home.pl to przede wszystkim dostawca usług hostingowych, który w pewnym momencie rozszerzył swoją ofertę także o rozwiązania sklepowe typu SaaS.

Sklep internetowy home.pl / Źródło: home.pl / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Dzięki swojej silnej pozycji na rynku oraz dywersyfikacji oferty mamy tutaj bardzo korzystne ceny w pierwszym roku leasingu (promocja na wszystkie elementy prezencji www, tj. infrastruktura, domena i certyfikat SSL), natomiast drugi rok to już zdecydowanie rynkowe ceny.

Poniżej dostępne jest porównanie dwóch lat dla oferty “eSklep Start”:

Pierwszy rok

408,36 / brutto
  • 369 zł za leasing infrastruktury
  • 14,76 zł za domenę pl
  • 24,60 zł za certyfikat SSL

Drugi rok

1525,20 / brutto
  • 1230 zł za leasing infrastruktury
  • 147,60 zł za domenę pl
  • 147,60 zł za certyfikat SSL

Stan na: 25.03.2021 r.

Dodatkowo płatna jest indywidualizacja wyglądu sklepu w postaci gotowych szablonów, które można zakupić z pozycji panelu sklepu (cena to kilkaset złotych), lub zamówionego pakietu graficznego (ceny jak poniżej). Niewątpliwie jedynie pakiet profesjonalny daje realne możliwości personalizacji sklepu internetowego.

Pakiety graficzne home.pl / Źródło: home.pl / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Sklep internetowy ebexo.pl

Specjalizacją ebexo.pl jest infrastruktura sklepowa typu SaaS i w przeciwieństwie do home.pl jest to jedyna oferta tego biznesu. Z tego względu nie może on sobie pozwolić na takie udogodnienia jak dostawca usług szerokiego rodzaju. Mimo tego dostępne są także promocje i zniżki za płatności roczne.

Sklep internetowy ebexo.pl / Źródło: ebexo.pl / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Poniżej dostępne jest porównanie dwóch lat dla oferty “Ebexo Standard” z uwzględnieniem leasingu za infrastrukturę, domenę i certyfikat SSL:

Pierwszy rok

1504,44 / brutto
  • 1307,64 zł za leasing infrastruktury
  • 12,30 zł za domenę pl
  • 184,50 zł za certyfikat SSL

Drugi rok

1777,35 / brutto
  • 1494,45 zł za leasing infrastruktury
  • 98,40 zł za domenę pl
  • 184,50 zł za certyfikat SSL

Stan na: 25.03.2021 r.

Dodatkowo płatna jest indywidualizacja wyglądu sklepu w postaci zamówionego pakietu graficznego (ceny jak poniżej). Ze względu na wysokie ceny pakietów (tutaj też realnie do wykorzystania jest tylko pakiet Extra, bowiem te tańsze są mocno ograniczone) możliwe jest rozłożenie płatności na 12 miesięcy, co oczywiście mocno podwyższa koszt pierwszego roku.

Pakiety graficzne ebexo.pl / Źródło: ebexo.pl / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Ocena kosztów sklepów internetowych typu SaaS

Sklepy internetowe w modelu SaaS upraszczają rozliczenie poprzez ofertę pakietową (hosting + infrastruktura + integracje + podstawowy szablon + wsparcie) dostępną w wariancie rocznym i miesięcznym. W rozliczeniu miesięcznym ceny wydają się jak najbardziej korzystne i konkurencyjne.

eSklep Start

123,00 / miesiąc (brutto)
  • 36,90 zł za pierwszy miesiąc
  • 123,00 zł za odnowienie

Ebexo Standard

166,05 / miesiąc (brutto)
  • 83,02 zł za pierwsze 3 miesiące
  • 166,05 zł za odnowienie

Stan na: 25.03.2021 r.

Zdecydowanie kosztowna może być chęć indywidualizacji / personalizacji szaty graficznej (layout + design), kiedy nie wystarczają nam podstawowe szablony. Tutaj cenniki są bardzo precyzyjne w kwestii dostępnych opcji i absolutnie nie dają gwarancji, iż zmienić będzie można wszystkie elementy sklepu. Jest to niewątpliwie duże utrudnienie. Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że mimo bogatych funkcjonalności sprzedażowych sklepy internetowe typu SaaS oferują często ograniczone możliwości adaptacji i wykorzystania w szerokich działaniach marketingowo-promocyjnych (content marketing, kampanie promocyjne itp.).  

Ile kosztuje sklep internetowy w modelu opensource?

Sklepy internetowe typu opensource są dostępne bezpłatnie zarówno do użytku osobistego jak i komercyjnego, czyli w przeciwieństwie do rozwiązań SaaS możemy z nich korzystać bez ponoszenia kosztów licencyjnych, np. w postaci leasingu. Daje to oczywiście dużą swobodę wyboru i pozwala testować te najbardziej popularne infrastruktury, czyli systemy dedykowane jak PrestaShop i Magento oraz systemy ogólne jak WordPress z rozszerzeniem sprzedażowym WooCommerce. Warunkiem testowania jest oczywiście posiadanie usługi hostingowej, chociaż możliwe jest także stworzenie środowiska roboczego na własnym dysku twardym (tzw. serwer localhost).

Mimo braku opłat leasingowych sklep internetowy w modelu opensource nie uruchomimy całkowicie bezpłatnie, zwłaszcza jeśli chcemy budować profesjonalną prezencję w sieci zgodnie z tym, co rozumie się pod pojęciem systemu e-commerce (szczegóły w artykule „Jak założyć sklep internetowy?”). Podstawowymi kosztami będą tutaj:

  1. Usługa hostingowa, czyli pozyskanie przestrzeni dyskowej dla naszej infrastruktury opensource (pliki muszą się znaleźć fizycznie na serwerze) wraz z bazą danych (tam będą zapisywane wszystkie treści dodawane do sklepu)

  2. Domena, czyli nasz własny adres www

  3. Certyfikat SSL, czyli protokół zabezpieczający połączenie z naszą stroną

W praktyce ocena kosztów związanych z założeniem sklepu internetowego typu opensource sprowadza się więc do przeglądu ofert hostingowych dostępnych na rynku polskim lub globalnym (w zależności od potrzeb sprzedażowych). W tym obszarze dostrzegalne jest rosnące znaczenie rozwiązań typu opensource, bowiem w ofercie dużych dostawców usług hostingowych pojawiły się w ostatnich latach oferty dedykowane właśnie takim markom jak WordPress, PrestaShop czy Magento:

  1. na home.pl znajdziemy „Hosting dla WordPressa” i „PrestaShop” w kategorii E-sklepy

  2. na jchost.pl mamy „Hosting WordPress“ i „Hosting Magento“

  3. na bluehost.com jest nawet podział na hosting dla WordPress („WordPress Hosting” i „Managed WordPress”) i dla WooCommerce („Online Stores”)

Hosting WordPress / Źródło: jchost.pl / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Są to przykłady pakietów, które mają zmaksymalizować korzyści z tego, że korzystamy z konkretnej infrastruktury opensource pod względem funkcjonalności, prędkości itp., i z tego względu powinny być właśnie wybierane w miejsce zwykłego hostingu, gdzie oczywiście też możemy zainstalować sklep opensource.

Poniżej znajdziesz porównanie kosztów hostingu itp. dla rozwiązania WordPress przy założeniu, że korzystamy z najmniejszego pakietu (tutaj ważne są szczegóły, więc przy ostatecznym wyborze trzeba kierować się także parametrami, np. pojemnością dysku):

Pierwszy rok

Płatność roczna, ceny brutto

Hosting Start home.pl

91,02 / brutto
  • 51,66 zł za hosting
  • 14,76 zł za domenę pl
  • 24,60 zł za certyfikat SSL

Hosting Mini jchost.pl

319,77 / brutto
  • 245,99 zł za hosting
  • 12,29 zł za domenę pl
  • 61,49 zł za certyfikat SSL

Hosting WP nazwa.pl

135,30 / brutto
  • 123,00 zł za hosting
  • 12,30 zł za domenę pl
  • 0,00 zł za certyfikat SSL

Stan na: 25.03.2021 r.

Drugi rok

Płatność roczna, ceny brutto

Hosting Start home.pl

910,20 / brutto
  • 615,00 zł za hosting
  • 147,60 zł za domenę pl
  • 147,60 zł za certyfikat SSL

Hosting Mini jchost.pl

393,57 / brutto
  • 245,99 zł za hosting
  • 86,09 zł za domenę pl
  • 61,49 zł za certyfikat SSL

Hosting WP nazwa.pl

393,60 / brutto
  • 246,00 zł za hosting
  • 147,60 zł za domenę pl
  • 0,00 zł za certyfikat SSL

Stan na: 25.03.2021 r.

Jak pokazują powyższe liczby, zdecydowanie najkorzystniejszą ofertę cenową w pierwszym roku znajdziemy na home.pl, jednak w kolejnym roku koszt jest już wielokrotnie wyższy. Ponieważ dostępne są płatności miesięczne, może być to jednak w praktyce nieodczuwalne (około 60 zł brutto miesięcznie). Bardzo ważne przy porównaniu ofert są oczywiście parametry techniczne (np. pojemność dysku), które decydują o naszych możliwościach.

Tutaj zdecydowanym liderem jest nazwa.pl:

Hosting Start home.pl

25 GB
  • Pojemność dysku

Hosting Mini jchost.pl

10 GB
  • Pojemność dysku

Hosting WP nazwa.pl

100 GB
  • Pojemność dysku

Stan na: 25.03.2021 r.

Sklep internetowy na WordPress

WordPress to zdecydowanie najatrakcyjniejsze rozwiązanie do realizacji sprzedaży e-commerce, choć w świadomości użytkownika wciąż funkcjonuje jako prosty CMS (system zarządzania treścią) do uruchomienia bloga. Atrakcyjność tej infrastruktury wynika przede wszystkim z tego, że jako system o ogólnym przeznaczeniu może być rozwijana w niemalże każdym kierunku, w tym także do sprzedaży e-commerce poprzez dodanie darmowego rozszerzenia (wtyczki) WooCoomerce. Dodatkowo w przeciwieństwie do sklepów typu SaaS nie ma tutaj ograniczeń w obszarze adaptacji stron do realizacji szerokich działań marketingowo-promocyjnych. Z drugiej strony są również też ograniczenia, z których najistotniejszy to brak domyślnych integracji z różnymi zewnętrznymi partnerami, np. do płatności, logistyki itp. Integracje te dodaje się poprzez darmowe wtyczki (o ile istnieją) lub poprzez rozwiązania płatne.  

Aby ostatecznie móc ocenić realne koszty uruchomienia sklepu internetowego w modelu opensource, trzeba poza kosztami hostingu, o których była mowa wcześniej, uwzględnić także specyfikę danej infrastruktury. Punktem wyjścia muszą być tutaj wymagania współczesnego rynku e-commerce, czyli w praktyce konieczność budowy w miarę zautomatyzowanego systemu e-commerce z podziałem na funkcjonalną strukturę sprzedaży bezpośredniej i bogatą strukturę uzupełniającą (sprzedaż pośrednia, content marketing itp.).

W przypadku systemu WordPress, który jest rozwiązaniem darmowym, do kosztu hostingu trzeba zatem doliczyć:

  1. koszt motywu premium, który daje niemalże nieograniczone możliwości personalizacji wyglądu i także funkcjonalności strony (sklepu)

  2. koszt ewentualnych integracji, jeśli są nam potrzebne i jeśli nie są dostępne bezpłatnie

Motyw Electro / Źródło: themeforest.net / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Ponieważ zapotrzebowania co do powyższych punktów mogą się różnić, przykładowa kalkulacja musi bazować na konkretnych założeniach:

  1. Kupujemy motyw premium do sprzedaży towarów fizycznych, np. elektroniki

  2. Wybieramy jednego partnera do realizacji płatności, np. Przelewy24

  3. Wybieramy jednego partnera do realizacji przesyłki, np. DHL

  4. Wybieramy jednego partnera do realizacji e-mail marketingu, np. MailChimp

Motyw "Electro Electronics Store"

59,00 $
  • Jednorazowa płatność
  • Bezpłatne aktualizacje
  • Źródło: themeforest.net

Wtyczka do płatności Przelewy24

0,00
  • Wtyczka bezpłatna
  • Bezpłatne aktualizacje
  • Źródło: przelewy24.pl

Wtyczka do logistyki DHL

0,00
  • Wtyczka bezpłatna
  • Bezpłatne aktualizacje
  • Źródło: Bank wtyczek WordPress

Wtyczka do integracji z MailChimp

0,00
  • Wtyczka bezpłatna
  • Bezpłatne aktualizacje
  • Źródło: Bank wtyczek WordPress

Stan na: 25.03.2021 r.

Powyższe zestawienie wystarczy w zupełności, aby wystartować ze sprzedażą towarów fizycznych w sieci, np. elektroniki, jeśli mamy minimalne potrzeby integracyjne. Jedyny dodatkowy koszt dotyczy motywu premium, podczas gdy pozostałe wtyczki są zarządzane przez dostawców funkcjonalności, czyli przez Przelewy24, DHL i MailChimp, którzy poprzez ofertę darmowych integracji chcą oczywiście zachęcić do współpracy. Tutaj należy podkreślić, że nie wszyscy dostawcy oferują darmowe wtyczki i niekiedy jest potrzeba inwestycji w płatne rozwiązania.

Dostawcą płatnych wtyczek do systemu WordPress + WooCommerce jest przykładowo serwis wpdesk.pl:

Oferta wtyczek płatności / Źródło: wpdesk.pl / Dostęp: 25.03.2021 r., godz. 12:00

Po połączeniu kosztów hostingu na bazie oferty nazwa.pl i kosztów dodatkowych zgodnie z powyższymi założeniami mamy następujący wynik cenowy (płatność roczna, ceny brutto):

Pierwszy rok

367,60 / brutto
  • 123,00 zł za hosting
  • 12,30 zł za domenę pl
  • 0,00 zł za certyfikat SSL
  • 232,30 zł za motyw premium
  • 0,00 zł za wtyczkę do płatności
  • 0,00 zł za wtyczkę do logistyki
  • 0,00 zł za wtyczkę do e-mail marketingu

Drugi rok

393,60 / brutto
  • 246,00 zł za hosting
  • 147,60 zł za domenę pl
  • 0,00 zł za certyfikat SSL
  • 0,00 zł za motyw premium
  • 0,00 zł za wtyczkę do płatności
  • 0,00 zł za wtyczkę do logistyki
  • 0,00 zł za wtyczkę do e-mail marketingu

Stan na: 25.03.2021 r.

Ocena kosztów sklepów internetowych typu opensource

Sklepy internetowe w modelu opensource to zupełnie inny model rozliczeniowy niż rozwiązania SaaS. Przede wszystkim nie mamy stałej opłaty za korzystanie z infrastruktury i możemy wybierać, ile chcemy mieć integracji (bezpłatnych lub płatnych). Jedyny stały koszt to oczywiście hosting i roczne płatności za domenę oraz certyfikat SSL. W przeciwieństwie do sklepów typu SaaS zainstalowaną infrastrukturę opensource możemy przenosić pomiędzy dostawcami. Dodatkowo odpada koszt indywidualizacji szaty graficznej, o ile zainwestujemy jednorazowo w motyw premium (dla WordPressa) i oczywiście nauczymy się samodzielnie dokonywać modyfikacji w ramach dostępnego panelu zarządzania wyglądem (layout + design). Wymaga to pewnego czasu, ale w efekcie daje dużą niezależność. Niewątpliwie jest to więc zupełnie inny poziom kosztów.

Podsumowanie

W tym artykule chcieliśmy zapoznać się z kosztami założenia sklepu internetowego jako uzupełnienie tekstu „Jak założyć sklep internetowy?”. Analiza pokazała, że nie muszą to być wydatki rzędu kilku lub kilkunastu tysięcy złotych, choć wszystko zależy od tego, czy chcemy uruchomić sklep internetowy w modelu SaaS czy opensource oraz jakie mamy potrzeby względem integracji z zewnętrznymi partnerami i indywidualizacji wyglądu. Rozwiązania SaaS są z założenia droższe i płacimy przede wszystkim za możliwość korzystania z bogatej funkcjonalności, nad którą cały czas jest nadzór techniczny. Koszty indywidualizacji szaty graficznej i ograniczenia contentowe są z pewnością słabymi elementami tej infrastruktury. Rozwiązania opensource są korzystniejsze cenowo i dają niemalże nieograniczone możliwości adaptacji oraz rozwoju. Z drugiej strony kwestie techniczne są całkowicie po naszej stronie i mamy też ograniczenia po stronie integracji z serwisami partnerskimi. W obu przypadkach dodatkowym kosztem alternatywnym jest jeszcze czas, który musimy poświęcić, aby wszystko dostosować, skonfigurować i tak naprawdę uruchomić sklep (dodanie produktów, zdjęć, treści itp.). Nikt za nas tego nie zrobi, chyba że w ramach płatnej usługi.

Dowiedz się więcej

Inne publikacje

Wtyczka WooCommerce Przelewy24 z szybkim Blikiem

Płatności Blik to bez wątpienia duże udogodnienie dla kupujących w sieci i z tego względu coraz częściej wybierana metoda płatności w Polsce. Sklepy i serwisy internetowe, które chcą uwarunkować większą skuteczność sprzedaży, powinny ją u siebie wdrożyć.

Workday zwiększa przychody ze sprzedaży subskrypcji

Workday (workday.com) jest dostawcą cloudowych aplikacji (tzw. usługi w chmurze) przede wszystkim do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, które mają wspierać przedsiębiorstwa i biznesy z różnych branż i różnych wielkości w procesie transformacji i automatyzacji cyfrowej.

Displate na liście najcenniejszych polskich firm e-commerce 2021

Według najnowszego rankingu najcenniejszych polskich firm e-commerce w roku 2021 (kwiecień 2021) wśród 20 najbardziej wartościowych biznesów sprzedających w sieci znalazła się także firma GWD Concept ze swoim globalnym sklepem internetowym Displate (displate.com).

0
TWÓJ KOSZYK
  • Koszyk jest pusty.