dr Przemysław Jóskowiak

dr Przemysław Jóskowiak

Dyrektor generalny w EECOM - European Institute for E-commerce

Zanim wybierzesz infrastrukturę do założenia / uruchomienia sklepu internetowego, sprawdź, jakie masz dostępne opcje oraz co różni poszczególne rozwiązania.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Współczesny rynek e-commerce, ten globalny i ten krajowy, jest już na tyle dobrze rozwinięty, że założenie sklepu internetowego to tylko sprawa wyboru odpowiedniego rozwiązania infrastrukturalnego spośród wielu dostępnych opcji. Wybrać trzeba jednak mądrze, kierując się grupą odbiorców, modelem biznesowym i strategią biznesowo-marketingową. Tutaj nie wszystko jest już tak oczywiste.

Niewątpliwie żyjemy w czasach, gdzie założenie sklepu internetowego do sprzedaży własnych produktów lub towarów handlowych wydaje się rzeczą prostą. Wystarczy przejść do wyszukiwarki Google i wpisać popularne hasło „jak założyć sklep internetowy”, aby otrzymać oferty sponsorowane i treści naturalne (organic search) różnych dostawców rozwiązań infrastrukturalnych do wdrożenia e-sklepu. Zwykle są to infrastruktury w modelu SaaS (software as a service), gdzie w zamian za stałą opłatę – miesięczną lub roczną – otrzymujemy gotowe narzędzie do realizacji sprzedaży e-commerce. W sumie trzeba tylko wybrać odpowiedniego partnera i można ruszyć ze sprzedażą. Naturalnie pod warunkiem, że wiemy kim chcemy być i dokąd zmierzamy. Kiedy odpowiemy już na te pytania, wówczas może się okazać, że wybór e-sklepu SaaS to wcale nie najlepsze rozwiązanie. Ale zacznijmy jednak od podstaw.

Czym jest sklep internetowy?

W najprostszym rozumieniu to strona internetowa stworzona specjalnie do tego, aby sprzedawać głównie towary fizyczne (strona dedykowana sprzedaży), z klasycznym podziałem na stronę główną, strony kategorii i strony produktowe. Infrastruktura ta daje możliwość zarządzania sprzedażą, asortymentem, klientami, dostawcami jak i własnymi działaniami marketingowo-promocyjnymi. Fundamentem każdego e-sklepu jest bez wątpienia mechanizm sprzedażowy, czyli funkcjonalność „koszyk-kasa-konto”. Każdy przymierzający się do uruchomienia własnego sklepu zna to doskonale ze swoich własnych doświadczeń w ramach zakupów realizowanych w sieci.

Przykład koszyk-kasa / Źródło: answear.com / Dostęp: 18.03.2021 r., godz. 19:00

Jeśli na sklep internetowy spojrzymy jednak szerzej i uwzględnimy aktualne uwarunkowania wymuszające przeniesienie sprzedaży do sieci, wówczas taką infrastrukturę trzeba potraktować jako najważniejsze narzędzie generowania realnych przychodów, które ostatecznie mają przecież zagwarantować rentowność biznesu. Sklep internetowy nie może być więc tylko prostym mechanizmem sprzedażowym, lecz całym systemem e-commerce z płatnościami online, logistyką, e-mail marketingiem itp., dostępnym w sieci przez 24 godziny na dobę i automatyzującym procesy sprzedażowe w takim stopniu, w jakim jest to możliwe. Takie podejście jest oczywiście już wyrazem strategii biznesowo-marketingowej, która poza sprzedażą bezpośrednią produktów podkreśla także wagę sprzedaży pośredniej dotyczącej całej marki.

Jak wykorzystać sklep internetowy w sprzedaży e-commerce?

Skoro wiemy już, że na współczesnym rynku e-commerce sklep internetowy powinien funkcjonować jako zautomatyzowane oraz kompleksowe narzędzie sprzedażowe, warto odpowiedzieć na pytanie, jak powinna wyglądać jego konstrukcja, aby jak najlepiej służyła szeroko pojętej sprzedaży e-commerce. Odpowiedź to kilka kluczowych punktów:

  1. Sklep internetowy to nasz własny system sprzedaży, który bazuje na podstawowej funkcjonalności sprzedażowej „koszyk-kasa-konto”. Dzięki temu klienci mogą dodawać produkty do koszyka, przechodzić do formularza z polami do wypełnienia (kasa) oraz zarządzać swoimi danymi i zamówieniami (konto klienta).
  2. System sprzedaży będzie bardziej zautomatyzowany, jeśli zintegrujemy go z partnerem / partnerami do realizacji szybkich płatności online (np. PayPal, PayU, Przelewy24), do realizacji szybszej przesyłki (np. DHL, InPost, DPD), do utrzymywania stałego kontaktu z klientem poprzez e-mail marketing (np. MailChimp, GetResponse, Freshmail), do lepszego zarządzania całościową sprzedażą (np. jeśli sprzedajemy także na Allegro itp.). Takie integracje dają nam w efekcie zautomatyzowany system e-commerce, który duży zakres czynności będzie wykonywał za nas.
  3. System sprzedaży ze stroną główną, stronami kategorii, stronami produktowymi, koszykiem, kasą i kontem klienta to struktura podstawowa, gdzie realizowana jest sprzedaż bezpośrednia. Do skutecznej sprzedaży potrzebne jest jednak zaufanie klientów oraz poczucie, że trafili do miejsca lepszego od innych podobnych miejsc w sieci (czyli innych sklepów internetowych). Na taki wizerunek pracuje się przez dłuższy okres czasu przede wszystkim poprzez dostarczanie treści (content) zoptymalizowanych pod grupę docelową. W przypadku sprzedaży towarów fizycznych będą to inspiracje, trendy, porady itp. Content marketing, gdyż o tym właśnie jest mowa, to fundament sprzedaży pośredniej (wizerunkowej), która musi być realizowana w ramach stron contentowych uzupełniających strukturę podstawową systemu sprzedaży.

Jeśli sprzedajemy towary fizyczne, sklep internetowy jako nasz system sprzedaży i fundament naszego systemu e-commerce jest infrastrukturalną podstawą naszej prezencji w sieci. W praktyce oznacza to, że każdy jego element powinien być tak skonstruowany, aby budował i wspierał naszą „unikalną” pozycję na rynku. Do tego konieczne jest elastyczne rozwiązanie infrastrukturalne.

Jak wybrać odpowiednią infrastrukturę do założenia sklepu internetowego?

Założenie sklepu internetowego jest obecnie o wiele łatwiejsze niż jeszcze kilka / kilkanaście lat temu ze względu na dostępność wielu opcji i wielu dostawców proponujących nam współpracę w tym zakresie. Możemy wyróżnić 3 podstawowe opcje:

  1. Idziemy w kierunku leasingu i wynajmujemy infrastrukturę sklepu internetowego. Do wyboru są liczne gotowe e-sklepy w modelu SaaS.
  2. Stawiamy na gotową infrastrukturę sklepową, jednak chcemy ją mieć dla siebie bez konieczności płacenia abonamentu. Do wyboru są liczne rozwiązania w modelu opensource (infrastruktura bezpłatna do użytku osobistego i komercyjnego).
  3. Chcemy stworzyć autorski sklep internetowy od zera z pomocą dewelopera / programisty.

Opcja trzecia jest wprawdzie kusząca, ale jest też zdecydowanie najdroższa i trzeba jasno powiedzieć, że przy bogactwie rozwiązań SaaS i opensource dostępne budżety lepiej zainwestować w działania marketingowo-promocyjne (pozyskanie ruchu) niż w autorskie rozwiązania. Z tego względu do rozważenia są przede wszystkim dwie pierwsze opcje, które różnią się od siebie na wielu płaszczyznach.

Rozwiązanie SaaS dla sklepu internetowego

Rozwiązania sklepowe w modelu SaaS (Shopify, Ebexo, Shoplo, IdoSell, Shoper, eSklep na home.pl itp.) są obecnie najpowszechniejsze na rynku. Wynika to z tego, że na pierwszy rzut oka oferują właśnie taką infrastrukturę i takie możliwości, jakie są potrzebne do realizacji sprzedaży w sieci. Dodatkowo wydaje się, że nie ma tak naprawdę alternatyw, więc wybór jest raczej pomiędzy różnymi dostawcami SaaS. Bez wątpienia dla wielu sprzedających towary fizyczne to właśnie taka infrastruktura będzie najlepszym rozwiązaniem, choć jest to zależne od grupy odbiorców, modelu biznesowego i strategii biznesowo-marketingowej.

Przykładowe rozwiązanie EBEXO / Źródło: moremoi.com / Dostęp: 18.03.2021 r., godz. 19:00

Sklepy internetowe SaaS w kilku punktach to:

  1. Gotowe rozwiązanie do sprzedaży głównie towarów fizycznych (choć także towarów elektronicznych), które wynajmujemy w ramach abonamentu. W pakiecie otrzymujemy usługę hostingową. Musimy jedynie dodać / wykupić domenę i certyfikat SSL. Nie musimy się martwić o kwestie techniczne, bowiem mamy wsparcie techniczne dostawcy. Płacimy za prawo do użytkowania infrastruktury bez prawa własności. Kiedy przestajemy płacić, nasz sklep znika z sieci. Możemy zabrać nasze treści i domenę (+SSL).
  2. Funkcjonalne i dedykowane narzędzie sprzedażowe dające ogromne możliwości integracji z zewnętrznymi partnerami, np. płatności, logistyka, Allegro, porównywarki cenowe itp. Mamy już stworzone możliwości integracyjne, tylko musimy wybrać odpowiednich partnerów. Wybór małej liczby integracji nie obniża abonamentu. Płacimy za całość, nawet jeśli z tego nie korzystamy.
  3. Podstawowy szablon graficzny, który można personalizować w ramach dostępnych opcji. Jeśli chcemy coś więcej, możemy wybrać dodatkowy płatny szablon (personalizacja też tylko w dostępnych opcjach) lub zamówić indywidualną szatę graficzną. Tutaj koszty mogą eksplodować, bowiem rozwiązania SaaS są często elastyczne jedynie w swoich podstawowych założeniach.
  4. System sprzedaży dający przede wszystkim strukturę podstawową (strona główna, kategorie, produkty itp.) i raczej słabo rozwiniętą strukturę uzupełniającą do realizacji content marketingu (przynajmniej na razie).

Niewątpliwie rozwiązania sklepowe w modelu SaaS to potężne narzędzie sprzedażowe, które nadaje się przede wszystkim dla tych z bardzo szerokim asortymentem, którzy chcą korzystać z licznych funkcjonalności sprzedażowych i dostępnych możliwości integracji oraz dla których o wiele mniej liczy się indywidualizacja wyglądu oraz działania content marketingowe. Duże znaczenie mają tutaj oczekiwania naszej grupy odbiorców oraz nasze potrzeby dyferencjacji na tle konkurencji. Także model biznesowy będzie odgrywał rolę, jeśli w pewnym momencie chcielibyśmy pokusić się np. o płatności abonamentowe (jak na razie nie jest to w standardzie sklepów SaaS).

Rozwiązanie opensource dla sklepu internetowego

Rozwiązania typu opensource cieszą się dużą popularnością, ale zdecydowanie mniejszą przy sprzedaży towarów fizycznych. Wynika to z tego, że trudno sobie wyobrazić, aby infrastruktura darmowa mogła konkurować z „profesjonalnymi” rozwiązaniami SaaS. Przekonanie to nie jest słuszne, ale są uwarunkowania, które sprzyjają temu, aby jednak wybrać leasing e-sklepu (kwestia asortymentu i licznych integracji).

Dodatkowo trzeba podkreślić, że wśród rozwiązań opensource są takie, które zostały stworzone do tego, aby sprzedawać (PrestaShop, Magento), oraz takie, które można rozszerzyć o funkcjonalność sprzedażową bez rezygnacji z funkcjonalności podstawowej (takim przykładem jest WordPress, który przekształcamy w sklep internetowy poprzez wtyczkę WooCommerce). Bez wątpienia w kwestii elastyczności i uniwersalności WordPress nie ma sobie równych. Jest to tylko kwestia zrozumienia, jaki potencjał kryje się za tym rozwiązaniem.

Przykładowe rozwiązanie WordPress / Źródło: electro.madrasthemes.com / Dostęp: 18.03.2021 r., godz. 19:00

Sklepy internetowe typu opensource w kilku punktach to:

  1. Gotowe rozwiązanie do sprzedaży produktów różnego rodzaju (towary fizyczne, usługi, produkty cyfrowe, abonament), przy czym należy tutaj rozróżnić pomiędzy rozwiązaniami dedykowanymi do sprzedaży towarów fizycznych i elektronicznych (PrestaShop, Magento) oraz rozwiązaniami ogólnymi do sprzedaży „wszystkiego” (WordPress + WooCommerce). W obu przypadkach nie płacimy za korzystanie z tej infrastruktury, jedynie za hosting, domenę i certyfikat SSL. Bez problemu możemy przenosić całą infrastrukturę z całą treścią pomiędzy różnymi dostawcami usług hostingowych. W praktyce jest to bowiem nasza infrastruktura, więc możemy ją też swobodnie modyfikować.
  2. Funkcjonalne i rozbudowane narzędzie sprzedażowe dające możliwości integracji z zewnętrznymi partnerami (płatność, logistyka, e-mail marketing itp.), choć nie są to integracje domyślnie dostępne i nie zawsze integracja jest darmowa (w dużym stopniu zależy to od naszego partnera i tego, czy udostępnia nam darmową integrację).
  3. Bardzo duże możliwości personalizacji wyglądu dzięki zaawansowanym motywom, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach. W przypadku rozwiązań opensource nie ma pojęcia standardowego szablonu i w zależności od motywu możemy kontrolować każdy element naszej prezencji. Zdecydowanie dominuje tutaj rozwiązanie WordPress + WooCommerce.
  4. System sprzedaży ze strukturą podstawową i bogatą strukturę uzupełniającą do realizacji content marketingu, SEO, dedykowanych kampanii promocyjnych itd. Tutaj również wyróżnia się WordPress + WooCommerce.

Rozwiązanie typu opensource są wciąż niedocenione w obszarze klasycznej sprzedaży towarów fizycznych. Ich słabością jest brak „formalnego” wsparcia technicznego (sami instalujemy takie rozwiązanie w ramach swojego hostingu, co można się bez problemu nauczyć) oraz ograniczone możliwości integracji z partnerami zewnętrznymi, jeśli chcemy mieć tych integracji bardzo dużo (rozwiązania SaaS dają nam to w pakiecie). Z drugiej strony mamy wszystko to, co dają nam sklepy typu SaaS (choć pewnie przy nieco mniejszym asortymencie), oraz nie jesteśmy ograniczani szablonami i możliwościami dodawania contentu w taki sposób, aby było to atrakcyjne dla naszej grupy odbiorców. Bez problemu możemy także sprzedawać abonament itp. Daje nam to bardzo duże możliwości w kwestii realizacji bogatej strategii biznesowo-marketingowej.

Podsumowanie

Założenie sklepu internetowego to decyzja strategiczna, którą trzeba podjąć mądrze pod kątem swojej oferty, grupy odbiorców, modelu biznesowego, strategii biznesowo-marketingowej oraz także możliwości finansowych (indywidualizacja szaty graficznej w ramach SaaS nie jest tania). W praktyce decyzją tą jest wybór odpowiedniego dostawcy infrastruktury sklepowej, czyli takiego, który spełni wszystkie nasze oczekiwania względem budowy profesjonalnej prezencji w sieci. Do wyboru są rozwiązania leasingowe SaaS oraz rozwiązania typu opensource, w każdej kategorii mamy zaś całą listę biznesów konkurujących o nasze względy. Dla sklepu internetowego z towarami fizycznymi bezpiecznym wyborem wydaje się infrastruktura SaaS, natomiast tylko, jeśli definitywnie wykluczymy dla siebie rozwiązanie typu opensource.

Dowiedz się więcej

Inne publikacje

Wtyczka WooCommerce Przelewy24 z szybkim Blikiem

Płatności Blik to bez wątpienia duże udogodnienie dla kupujących w sieci i z tego względu coraz częściej wybierana metoda płatności w Polsce. Sklepy i serwisy internetowe, które chcą uwarunkować większą skuteczność sprzedaży, powinny ją u siebie wdrożyć.

Workday zwiększa przychody ze sprzedaży subskrypcji

Workday (workday.com) jest dostawcą cloudowych aplikacji (tzw. usługi w chmurze) przede wszystkim do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, które mają wspierać przedsiębiorstwa i biznesy z różnych branż i różnych wielkości w procesie transformacji i automatyzacji cyfrowej.

Displate na liście najcenniejszych polskich firm e-commerce 2021

Według najnowszego rankingu najcenniejszych polskich firm e-commerce w roku 2021 (kwiecień 2021) wśród 20 najbardziej wartościowych biznesów sprzedających w sieci znalazła się także firma GWD Concept ze swoim globalnym sklepem internetowym Displate (displate.com).

0
TWÓJ KOSZYK
  • Koszyk jest pusty.